Leave a comment

Mândria de România

E foarte cul să te plimbi prin lume, să poţi gusta din cultura celorlalte popoare, să te bucuri de peisaje, obiective turistice, obiceiuri, stiluri de viaţă. Mie de-asta îmi place să călătoresc. Problema intervine când umbli prin Europa şi spui că eşti român. Ai o miiică şansă ca interlocutorul să nu strâmbe din nas, dacă e o persoană fără prejudecăţi, dar şi atunci, parcă ţi-e nu-ştiu-cum să o spui, şi răsufli uşurat dacă localnicul nu e deranjat de originile tale.

Ironic e faptul că tocmai cei cu ceva bun-simţ sunt preocupaţi de imaginea pe care o pot lăsa pe-afară, în timp ce cocalarii care ne fac de râs şi care ar trebui să fe stânjeniţi (doar reputaţia noastră e vina lor) n-au niciun stres.

Când a apărut ştirea cu francezii şi afişele lor rasiste, prin care îi avertizau pe călătorii trenurilor că românii fură din bagaje, nici n-am ştiut cum să mă simt. Pe de o parte mă enervează aroganţa francezilor, care ne-au făcut ţigani sau hoţi chiar şi atunci când nu era cazul (vezi atacurile presei de dinainte de meciurile Franţa-România). Pe de altă parte, nu pot să nu observ că lor le repugnă exact aceleaşi stereotipuri mioritice care mă scârbesc şi pe mine: hoţii, cocalarii, cerşetorii apţi de muncă, nesimţiţii care lasă munţi de gunoaie peste tot pe unde trec.

Deci nu i-aş judeca prea aspru pe străini că îi deranjează valul de nenorociţi care le invadează ţara. E neplăcut să fii etichetat aşa fără să faci parte din această categorie de oameni, dar nu e o crimă să generalizezi. Şi eu am boală pe ţigani, pentru că sunt hoţi, nespălaţi, necivilizaţi. Şi generalizez, pentru că sunt convins că există şi ţigani care nu se încadrează în tiparul ăsta.

Nu mă dezic total de ţara mea, dar îmi e greu să am pretenţia să se vorbească numai elogios despre ea când sunt nevoit zi de zi să suport şpăgi, hoţie, mizerie, incompetenţă. Pe lângă faptul că sunt român, mai sunt şi om, creştin, european, alb, înalt, tânăr şamd… Până la urmă ţine de cultura fiecărui individ în parte (fie el vest-european) după ce criterii alege să te judece.

Leave a Reply

